Yes We Can!
Vi hade en dag tillsammans, Sorundas lärare, fritids
arbetslagsledare och Göran Svanelid. Han med förmågorna, ni vet! Han som
lusläste Lgr 11 när den kom och hittade några förmågor som återkom i alla
ämnen. Förmågor som ska utvecklas hos eleverna och sedan bedömas, nämligen:
· Kommunikativ förmåga
· Begreppslig förmåga
· Procedurförmåg/informationshanteringsförmåga
· Metakognitiv förmåga
Som den pedagog Svanelid är har han gett dessa förmågor liknelser vid savannens Big Five, nämligen elefanten, lejonet, noshörningen, leoparden och buffeln.
”Utveckla samband” är
läroplanens mest frekventa ord berättar Svanelid. För att kunna se samband
behövs tid till att tänka, TTT. Just det här med att utveckla och ge tid till
elevers tänkande återkommer under dagen. Svanelid citerar Howard Gardner:
”Västvärldens
största skolproblem är att eleverna ägnar mer tid till att
GÖRA olika saker än att TÄNKA”
Svanelid återkom många gånger under dagen till att
förtydligandet av förmågorna gynnar alla barn och i synnerhet de som har
svårare än andra att lära in nytt och se samband. Strukturer hjälper hjärnan
att hänga upp fakta och se samband. Strukturer är även det som hans fem stödmallar till arbetet med förmågorna bygger på. Svanelid delar gladeligen med sig av dessa mallar och tanken är att han i november ska komma ut till de olika arbetslagen i Sorunda och följa upp hur arbetet med förmågorna i undervisningen har gått. Förhoppningsvis får han då många exempel på hur stödmallarna har fungerat i Sorunda skolor.
När det gäller arbetet med förmågorna avslutade Svanelid
dagen med att ge oss Obamas credo:
Yes We Can!
Den som vill läsa Svanelids egna ord om The Big Five kan läsa det här
Eller besök facebooksidan The Big Five, där det diskuteras
flitigt om hur förmågorna kan visualiseras och implementeras i undervisningen.
//Anna
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar