Fredagen den 4 oktober deltog en delegation från Sorunda, de
två nya förstelärarna från Vika och Sunnerby, en lärare från Kyrkskolan,
biträdande rektor och jag själv, på en konferensdag om Visible learning – olika perspektiv på John Hatties forskning och
tillämpning anordnad av Varbergs kommun. Vi fick en genomgång av Hatties forskning av Bosse Larsson och många exempel på hur resultaten kan användas för att granska sitt eget arbete i klassrummet och reflektera med kollegor kring sin påverkan av James Nottingham.
Hatties forskning baseras på ett enormt stort antal studier med
fokus på olika faktorer, men med den gemensamma frågan ”Vad fungerar i skolan”? Intressant är att 95% av det som undersöktes hade påverkan på elevernas
resultat, men det är de faktorer som ligger över
0,40 som är intressanta att studera vidare.
På den något suddiga bilden visas de faktorer som ger mest effekt.
Varje faktor består av ett antal olika studier (i många fall
hundratals) och det är viktigt att inte dra alltför stora slutsatser av den
sammanlagda effekten, utan vi behöver gräva djupare in i resultaten. Detta
visade James Nottingham på ett bra sätt i sitt exempel om hemläxor som har ett
lågt värde i listan, 0,29. Men vid en djupdykning i studierna kan
man se att det finns en skillnad mellan olika typer av läxor, där
”förberedelse-läxor” har ett högt värde, 0,90.
James använder det engelska ordet preview som handlar om att
förbereda eleven för det som komma skall. Den förförståelse barnet har inför lärarens
genomgång i klasrummet underlättar för alla elever, men extra mycket för de som
har det svårare att hänga med. För läraren skapas också en annan
undervisningssituation där eleverna snabbare är med på tåget. Att använda
preview kan också öka föräldrarnas insyn och delaktighet på ett positivt sätt.
Preview behöver inte alltid handla om läxor utan kan också användas i
information till föräldrar som hämtar sin mindre barn.
” Imorgon ska vi jobba
med triangel och kvadrat”. Vilket kan vara upprinnelsen till ett samtal barn
och förälder.
James betonar avslutningsvis vikten av att fokusera mer på ”progress”
snarare än ”achievement”, dvs framsteg
snarare än prestation. Studier visar på att skolans fokus på resultat inte
underlättar lärande, tvärtom kan det hämma lärandet. Vi borde prata mer om
lärande med eleverna än om vad de hade för resultat på provet, menar James.
Vi som deltog på dagen fick med oss en del tankar, bland annat pratade vi i pausen om hur vi gemensamt kan visa på hur de olika delarna i lärsatsningen hänger ihop och hur man i rektorsområdet kan sprida goda exempel.
//Kristina
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar