Hur går lärande till? Är det överföring av kunskap från en
person till en annan? Räcker det i så fall? Är kunskap fakta och färdigheter eller
hur jag använder fakta och färdigheter?
Om vi utgår från att kunskap helt enkelt är det vetande vi har så
behöver vi som lärare ha en tanke om hur denna kunskap kan utvecklas hos
eleverna. Den enskilde lärarens tanke om hur lärande går till kommer att påverka
hur undervisningen läggs upp, vilken pedagogik och vilka metoder som används.
Hos Sorunda skolors pedagoger pågår just nu ett intensivt professionsutvecklande lärande om hur lärande går till. Elevernas lärande i skolan ska resultera i att
läroplanens kunskapskrav uppnås. Dagens kunskapskrav skiljer sig avsevärt från
de kunskaper som värdesattes i tidigare generationer. Förmågor som att kunna analysera, generalisera,
kommunicera, tänka kritiskt, sortera och hantera information ingår i
läroplanens kunskapskrav. Hur undervisar man då så att dessa förmågor
utvecklas?
Lärares syn på hur lärande går till kommer att påverka hur
undervisningen sker. Om jag drar det till sin spets så kommer jag som lärare
att ägna mycket tid till att berätta om kunskaper samt låta elever läsa fakta
om jag tror att kunskap överförs från en som kan mer till en som kan mindre. Om
jag tror att lärande sker genom att den som lär sig, själv reflekterar och
kommunicerar sina reflektioner med andra kommer jag att lägga mycket tid till
att undersöka vad eleverna kan och ställa reflekterande frågor som utmanar
elevernas föreställningar.
Verkligheten är ofta en blandning av ovanstående när man tittar på hur undervisningen går till. Det viktiga är att lärare har tänkt om lärande och inte bara tänkt en gång förut när man utbildade sig utan tänker om och om igen, tillsammans med kollegor. Detta är något som även sker i handledningsgrupperna. Det som Svanelid kallar TTT nämligen:
Tid Till Tänkande!
//Anna
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar