fredag 8 mars 2013

Elevråd

Idag fick jag träffa ett ganska stort gäng elever i åk 4-6 på elevrådet. Det är alltid spännande och roligt att få träffa eleverna! Jag var bara där för en kort presentation och för att berätta att jag är mycket intresserad av vad de tycker är viktigt när det gäller hälsa och lärande (må bra, ha det bra och kunna lära sig). Det fanns en seriös stämning i rummet, alla hade pennor och block uppslagna, i avvaktan för att få berätta viktiga saker för varandra. En flicka satt beredd med dator för att skriva minnesanteckningar. Men när jag var inne på min sista mening, såg en pojke ut som att - Sluta prata nu... Jag tittade på läraren och hon log. Dags att sluta prata:-)
Tanken är att hitta ett samarbete med eleverna, få mer inblick i vad de tycker är viktigt och kanske om några vill göra lite konkreta aktiviteter framöver. Får se om vi lyckas få dem att haka på:-)
Nästa gång ska jag få följa med skolsköterskan till elevrådet för att prata om goda levnadsvanor, i första hand rökning. Då hoppas jag att det är eleverna som pratar mest!
//Kristina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar