torsdag 19 juni 2014

Expeditionen slår läger .. och tar välbehövlig paus!

Ibland får jag frågan om jag kan sammanfatta projektarbetet på tre rader-:) Jag brukar svara att det snarare behövs minst tre sidor för att beskriva allt som görs i samarbete med förskola och skola! 
Så jag kommer inte att i detta sommarinlägg sammanfatta allt som vi har arbetat med under projektåret 13/14, utan koncentrera mig på själva "resan". Ett projekt har ju en start och ett mål och kan liknas vid en expedition, en resa, en vandringsfärd. Så här kommer några reflektioner från expeditionsledaren, om läsårets vandring.


Det har skett många vandringar på många olika stigar under året.  Allt med fokus på lärandet och "växt" för barn och unga och för oss själva som verktyg för att skapa goda lärmiljöer och verksamheter. Ibland har kanske den gemensamma stigen känts otydlig, ibland klar

På färden har vi mött varandra med de olika ryggsäckar vi bär på. Vi har sett varandra och haft många spännande möten och samtal.

Ibland har vi vandrat med varandra, i takt, ibland har vi hamnat i otakt, men kommit ikapp efter en stunds rast och gemensam reflektion. 

På färden har vi fått säckarna fyllda med nya saker och färden har känts annorlunda. Kanske tungt till en början, men sedan lättare. Ibland har vi burit varandras säckar.

Projektets övergripande syfte är att förbättra måluppfyllelsen på lång sikt. Resultatet för vårterminen visar för alla årskurser som får betyg (åk 6-9), att det har skett en förändring i positiv riktning. Bakom siffrorna döljer sig ett slit av sällan skådat slag och jag vill önska all personal i Sorunda rektorsområde en välbehövlig paus på vandringen. Nu slår expeditionen läger!

Glad sommar önskar "expeditionsledaren"!
Kristina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar